Tips hur du ska tänka kring sommardäck vs andra däck

Det finns grovt sett tre primära däckkategorier att välja mellan: sommar, vinter och allvädersdäck. Var och en skiljer sig med avseende på gummisammansättning, mönsterdjup och mönster. Att välja rätt däck för ditt fordon kommer att få konsekvenser för prestanda (bromsning och kurvtagning), säkerhet och åkkomfort. Hur resonera kring detta med sommardäck kontra andra däck. Vi berättar mer i denna artikel.

Sommardäck

Som namnet antyder är sommardäck gjorda för varma väderförhållanden och är designade för att ge maximalt grepp för överlägsen fordonshantering under sommaren. Om man tittar på slitbaneegenskaperna hos ett sommardäck, är den primära egenskapen den breda och kontinuerliga mittkanalen som hjälper till att upprätthålla den räta linjen, medan parallella spår hjälper till att motstå vattenplaning genom att evakuera vatten i våta förhållanden. På däckets ytterkant finns en stor kontaktyta för att greppa mer av vägen vid kurvtagning och riktningsbyten. Mönsterdjupet på sommardäck är vanligtvis grundare än andra däcktyper, vilket förbättrar styrkänslan och känsligheten men också resulterar i mer frekventa däckbyten. När det kommer till gummisammansättningen har sommardäcket en fysisk förening som är avsedd för temperaturer i allmänhet över 5 grader celcius. Sommardäck tenderar att ha de klibbigaste sammansättningarna bland de tre däcktyperna, vilket ger dem mest grepp och bästa bromsprestanda på vått/torrt underlag. Men i kallare temperaturer kan ett sommardäcks blandning börja härda och tappa grepp, vilket ökar risken för halka eller sladd på vägbanan.

Vinterdäck

Vinterdäck är designade för att vara säkra i snö, is och slask. De är lämpliga för temperaturer under 5 plusgrader. Av de tre däcktyperna erbjuder vinterdäck den mjukaste och mest bekväma körkänslan men deras slitbanemönster kan ge extra vägljud på torr väg. Jämfört med sommardäck ser slitbanemönstret på vinterdäck mycket mer invecklat ut. Vinterdäck har djupa spår för att förhålla sig till packad snö, vilket förbättrar greppet genom att skapa dragkraft mellan olika typer av snö. Som förväntat är bromssträckan för vinterdäck på snö mycket kortare än andra däcktyper. Vinterdäcken har också små sicksackslitsar över hela den inre delen av slitbanemönstret för att skapa en bitande kant för dragkraft i olika riktningar. Gummiblandningen i ett vinterdäck är mjuk och förblir flexibel även i minusgrader. På grund av denna mjukhet och smidighet kommer vinterdäcken att slitas snabbt när de används i varmare temperaturer.

Allvädersdäck

Allvädersdäck är avsedda för klimat som upplever alla fyra årstider till milda grader. De erbjuder mångsidighet och pålitlig hantering på våta, torra och lätta snötäckta vägar. Av de tre däcktyperna erbjuder de den smidigaste körningen. Ur ett slitbaneperspektiv ser ett allvädersdäck ut som en kombination av ett sommardäck och ett vinterdäck. I likhet med sommardäcket är slitbanans ytterkant utformad för att förbättra kurvgreppet. Och precis som vinterdäcket hittar du räfflor längs däckets inre del för att förstärka genom snö och slask, medan breda spår hjälper vattnet att evakuera när du kör i regn. Gummisammansättningen i allvädersdäcket delar i allmänhet skillnaden mellan ett vinterdäck och ett sommardäck, så det kan förbli relativt flexibelt i minusgrader men också ge styvheten för att vara effektivt i varmare klimat.